2012. december 10., hétfő

Star Trek-ológia, a szerel(m)em

Muszáj erről is írjak. Úgyis mindenki, aki ismer, tudja, hogy nagy Star Trek rajongó vagyok.

Nem tudnék választani a sorozatok között, mármint a ST sorozatok között.

Mondhatnám azt is, hogy Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy kislány, aki a tévéje távirányítóját kapcsolgatva, beleszaladt egy izgalmas filmbe... ...és elvarázsolódott.
Kirk kapitány (William Shatner) és hegyes fülű barátja, Spock (Leonard Nimoy, az utolsó Star Trek filmben is láthattuk őt 2009-ben) - többek között - egy érdekes lapos űrhajóval járták az űrt és idegen bolygókat kerestek fel, hogy barátokat szerezzenek. Meg még mit-tudom-én miért másért...

Egyik napról a másikra figyeltem, hogy mikor lesz a legközelebbi rész... Aztán egyszer csak azt vettem észre, hogy beszippantott a Star Trek magába.

Kiderült, hogy ez volt az Eredeti Sorozat, ahogy mondják (The Original Series). Bármilyen hihetetlen, ezt 1966-69. között készítették.
Sorozatbeli kedvencem Spock volt a maga karót nyelt vulkáni stílusával. 

Később már én "mentem" a sorozat után.

Az új nemzedéket (The Next Generation) már elejétől néztem végig. Jean-Luc Picard (Patrick Stewart) kapitányt és csapatát már barátokként fogadtam a tévében.
Nagy érdekessége volt a sorozatnak, hogy itt már kezdtek jobbak lenni a trükkfelvételek, s Data jelenlétével kicsivel mélyebbre merültünk a technika nyújtotta világba.
Kezdett jóval átfogóbb képet kapni a néző az Bolygók Egyesült Föderációjával kapcsolatban, ami azt is jelentette, hogy több fajjal, néppel lett kapcsolatunk, jobban kitágult a "világ".
Sorozatbeli kedvencem Riker parancsnok volt. Tetszett a lazasága, s hogy sosem félt ellentmondani Kapitányának.





Persze nem tudtam, akkor még hogy is tudhattam volna, hogy az okos amerikaiak elkészítettek egy rajzfilm-sorozatot (The Animated Series) is (dunsztom sincs, milyen fogadtatása volt, szerintem Magyarországon nem adták le, nekem is csak feliratosan van meg, egy "nagy rajongótól" megszerezve).

S volt egy Második fázis (Phase II.) is, amiről pedig nemcsak hogy nem tudunk semmi extrát, de el is vetették a sorozatot. Mint megtudtam, a Star Wars akkori sikere és egyéb buktatók miatt.


A Deep Space Nine érdekes módon kicsit más stílusban készült, mint a többi sorozat, hiszen nem űrhajón utaztunk, hanem egy kardassziai űrállomáson játszódott az esemény. Mégis izgalmas nagyon. A kardassziai és bajori (ezek egy-egy bolygó népét fémjelzik) konfliktus állt a sorozat középpontjában, illetve - a technika sikeres felhasználásának eredményeképp - mindenféle alakváltó lényekkel is találkoztunk. Az Új nemzedék-ből két szereplőjét is láthattuk, jó érzés volt ismerős arcokat látni.
Sorozatbeli kedvencem érdekes módon egy kém volt: Garak. Szabóként sertepertélt az űrállomáson, de valahogy kimondatlanul is tudtuk, hogy mindent csinál ő, csak épp ruhákat alig. Dr. Bashir-ral sokat cívódtak.




S - anyum nagy kedvence jön - megjelent a Voyager sorozat is ezután.
Itt aztán már mindenféle jó kis holofedélzetes és technikai újításos dolgokat bevetnek a sorozat készítői, amitől néha iszonyatosan félelmetes lényekkel is találkoztunk.
Sorozatbeli kedvencem itt megoszlott. Egyrészt Tom Parris lényét nagyon szerettem, másrészt pedig a Doki, "aki" soha nem tudta eldönteni, mi legyen a neve s mindig lelki válságban szenvedett, holott csak egy holografikus orvos volt... Óriási poénok voltak ebből.

Számomra itt jelent meg az egyetlen olyan lény, amitől konkrétan görcsbe állt a gyomrom. A borg. Hiába Kathryn Janeway (Kate Mulgrew) kapitány határozott fellépése, a sok hősies űrhajós személyzet kiváló szereplése, én az elején Hét Kilencedtől és borg "barátaitól" a frászt kaptam.
"Minden ellenállás hasztalan!" - Anyummal ma is jót derülünk ezen a mondaton.

Janeway kapitány több szempotból is nagy kedvencem lett. Végtelenül elszántan küzdött a kávé fennmaradásáért a világban (mint én), s minden eddigi űrhajó kapitányát felülmúlóan egy nagyon messzi világból (Delta kvadránsból) hazahozta a legénységét - tiszta lelkiismerettel - a Földre.
Aki hallotta már tőlem azt a mondatot, hogy: "Ha még egy kávét iszom, teret váltok!", na ez is Janewaye kapitány szájából hangzott el először.

S végül jött az utolsó sorozat (eddig), az Enterprise. Ezt készítették a legkésőbb, bár ezt a sorozatot kellett volna a legkorábban, ugyanis ez még bőven az előtt játszódik, hogy a Föderáció megalakulna, vagyis az Eredeti sorozat előtti időkben.
Ennél a sorozatnál volt az első pillanattól egyértelmű, hogy ki lett a kedvenc szereplőm s egy pillanatra sem inogtam meg. II. Charles Tucker főgépész, mindenki Trip-je.

/Ez a Föderáció a Bolygók Egyesült Föderációja nevet kapta. Azon bolygók laza kapcsolatát ábrázolja, akik szövetségi kormányzatot folytatnak. S ami érdekesség ebben, hogy a Földön van úgy az adminisztratív, mind a törvényhozói kormány központja/fővárosa. Minden itt dől el, itt tárgyalnak mindig mindenkről a Föderációban./

Archer kapitány elindult a még "több sebből vérző", vagy inkább "csak nagyjából" elkészített űrhajóval az űrt "járni". Ez a sorozat még látványosabban mutatta meg az egész világát a ST-nek. Még klasszabb látvány-effekteket láthatunk, mint a Voyager-ben. Viszont vicces az, hogy kevesebb kütyüt használtak még, hiszen ez az első kijutás a mélyűrbe, így még a térhajtómű kezdetlegessége miatt alig 4-es, 5-ös sebességgel tudtak csak menni. (A Voyager már a 10-essel kokettált...) De ennek ellenére klassz kis sorozat volt ez is.

És végül, de nem utolsó sorban ne hanyagoljuk el a tíz "nagyestés" filmet.
Azért sem "utolsó sorban", mert ha jók az iMDb-s fordításaim, akkor 2013. május 16-ától megnézhetjük a Star Trek Into Darkness c. filmet. 
Úgyhogy Chris Pine (Kirk), Zoe Saldana (Uhura) és Zachary Quinto (Spock) újra beindítja a motorokat.

Ha valaki beleássa magát az egész Star Trek őrületbe - ami megjegyzem sokkal látványosabb és összetettebb, mint a Star Wars, mert az legjobb tudomásom szerint 9 részből áll összesen, s csak 6-ot vittek filmre, itt meg azért csak egy sorozatnak is több része van - szerintem egyáltalán nem csalódik. Persze vannak hibái is, ennyi év alatt nem lehet minden szót pontosan egyeztetni a többivel, de én ilyenkor csak jókat vigyorgok, hogy hééé, ha megkérdeztek volna minket, rajongókat, jobban tudnánk - elképzelhetően - meghatározni a dolgokat, mint Gene Roddenberry csapata.

Csak extra érdekesség, hogy két kapitány (Sisko és Janewaye) is megemlítette a mi jó kis magyar csirkepaprikásunkat. Piszok jót mosolyogtam rajta.


"Az űr. A legvégső határ. Ennek végtelenjét járja az Enterprise csillaghajó. Feladata a különös új világok fölfedezése... ...új életformák, új civilizációk fölkutatása... ...és hogy eljusson oda, ahová még ember nem merészkedett."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése