2012. december 15., szombat

Batman - remélhetőleg nem utoljára

A Batman filmekkel mindig hadiábon álltam.
 
Michael Keaton-ért valamilyen megfoghatatlan oknál fogva sosem voltam oda.
Megnéztem ugyan mind a két filmet, amiben felvette a bőregér ruháját, de inkább Jack Nicholson és Michelle Pfeiffer jelenléte és játéka volt az, akit/amit a Batman és Batman visszatér című művekben "élveztem". A történetek nem voltak rosszak, de igazából valahogy nem tudtam azonosulni semmivel sem. Gotham városa nemcsak igazából, de a filmben is valami mesebeli helyen volt számomra. Nem féltettem senkit, csak hátradőlve néztem a filmeket.

Val Kilmer-t egészen Az angyal és a Vörös bolygóig nem tudtam komolyan venni és csak valamiféle beképzelt ripacsnak tartottam, nem színésznek. (A Kiss, Kiss, Bang, Bang hozta meg nekem őt a színészek közé...) 
S a Mindörökké Batman sem tudta elfeledtetni velem, hogy nem vagyok oda érte. Viszont Tommy Lee Jones és Chris O"Donnell megint kicsit jobbá tette nekem a filmet.
Csakhogy ezek a filmek nem a rosszakról szóltak volna igazából, hanem Batman-ről, nem?!
 S amikor két évre rá George Clooney húzta fel a gazdag Wayne szerepét, már nagyon untam, hogy mindig csak újabb és újabb ál-jófiúkat kapok. 
Schwarzenegger-rel az amúgy egész jó kis szereplőgárda produkcióját nekem totál szétzúzták. Egy elképzelhetetlen világ még elképzelhetetlenebb őrültje nekem semmit nem tudott adni a közepes látványvilágon kívül. Tény, hogy végre Clooney volt az első, akinél - nem is konkrétan miatta, hogy ő volt a Ross doki, meg hogy helyes, meg ilyenek, hanem - végre színészi játékot, érzelmeket, mélységet tapasztaltam. Végre Bruce Wayne nem egy képregény-figura maradt nekem, fent a vásznon, hanem kicsit lejött végre és vérzett és küzdött és aggódott és EMBERI ÉRZELMEKET mutatott.

De ennek ellenére teljesen lemondtam arról, hogy én az életben meg fogom szeretni Batman-t.
Már el is felejtettem, hogy van egy képregény, amiben a denevér nem csak egy állat.
Nagyon sok idő eltelt, amikor megláttam egy képet Christian Bale-ről. Leesett az állam. Ugyanis egy fekete szerkót láttam mögötte, s olyan fura maszk volt rajta. Ismerős volt a "kosztüm".
Neeemááár!
Gyorsan felugrottam a netre, hogy mi köze van Christian Bale-nek, az én szeretett Amerikai pszicho-t eljátszó (és még sok szuper filmben hatalmasat alakító) ikonomnak mi a bánat köze lesz a Batman-hoz?
Jajj. Ő a főszereplő, Bruce Wayne.
Batman: Kezdődik volt a film címe. Kíváncsi voltam, mi kezdődik.

Nem kevés fenntartással néztem meg a filmet, de Christian Bale bevitt a filmre. Aztán megtanultam egy életre Christopher Nolan nevét. S onnantól már nem fricskáztam le a Batman nevet.
Nem tudom, mi volt előbb, Chistopher Nolan rendezői zsenialitása, vagy Bale színészi tálentuma, de az tény, hogy végre nemhogy leporolták a Bőregér jelmezét, de fel is tuningolták 
Nemhogy emberibb lett, de leszállt a mesék világából. Megismerhettük azt a kiskölyköt, aki félt a denevérektől, akinek összeomlott a világ, amikor a szülei meghaltak, aki elveszett a saját házukban, amikor a szülei nélkül, csak Alfred (komornyikféle) segítségére, szeretetére bízhatta magát.
Végignéztük, ahogy felnő, ahogy belekeveredik egy olyan csoportba, ahol olyan harcmódot tanítanak meg neki, ami egy iskolában sem tanítható.
S amikor rájön, hogy ott sem találta meg azt a valamit, ami kong a lelkében, hazamegy.
Hatalmas cége segít neki olyan technikai eszközök kiépítésében, fejlesztésében, amivel Batman - ha nem is tud repülni - sokkal mobilisabb lesz az átlagos polgárnál.
Ez pedig azon túl, hogy végre ember lett belőle, akinek például alibit kell produkálnia, ha eltűnik az igazságosztó szerepében, s Bruce Wayne pedig valahol kellene legyen... Másrészt pedig vannak erkölcsi dilemmái... szóval igazi ember-léptékűvé vált a képregény-figura. 
Nos, a történetet mindenki ismeri, aki nem, az nézze meg a filmet. 
A lényeg szerintem azért mégiscsak az, hogy egy olyan embert ültettek bele a szerepbe, akire ráillik a Batman-jelmez. S olyan karmester vezényli le a történeteket, aki szenzációsan ért a dolgához.

Azt hittem az első rész után, hogy majd a második nem lesz olyan jó.
A sötét lovag volt ennek a címe. Jó cím. Tetszett. De biztosan nem lesz nagy film, az elsőt nem tudják felülmúlni.
De ezek a srácok újra hatalmasat alkottak. Crhistian Bale, Christopher Nolan, Michael Caine, Heath Ledger, Aaron Eckhart, illetve Gary Oldman. mind fantasztikusat alkottak. "A szerencse nem véletlen." Az alkotók tettek azért, hogy az érem mindkét oldalán fej legyen. S ez a film igenis megmutassa, hogy Batman tovább él.

S aztán hatalmas érdeklődéssel és várakozással néztem a következő rész elé. Amilyen vége lett A sötét lovag című filmnek, nagyon vártam a folytatást. Hiszen Bruce-nak hatalmas lelki válságot okozott az, hogy Batman kell a világnak, vagy sem.

S amikor megnézhettem végre a A sötét lovag: Felemelkedés című filmet, újra meghajoltam Christopher Nolan nagysága előtt, illetve a szereplők előtt.
Szenzációsnak tartottam, s így utólag vettem csak észre, hogy Nolan annyira jól építette fel ezt a trilógiát, ahogy csak nagyon kevesen tudnak egy ekkora vállalkozásba fogni.
Az első rész elején, amit Bruce apukája mond, azt a harmadik rész végén szintén visszahalljuk. Nemcsak keretbe foglalta Noran a történetet, de itt, az utolsó résznél vettem észre, ahogy visszanéztem minden részt, hogy mindig annyit kaptunk a filmben, amennyi épp kellett. Úgy adagolta a történetet, hogy még a harmadik részben is válaszolt olyan kérdésekre, amiket az első filmnél tettünk fel. Íve volt a történetnek, célja. Egy történet három részben. Mesés volt!
Tetszett tehát ennek a harmadik résznek is a története, hiszen azt hittem, hogy az előző két rész után már nem lehet fokozni.
De amikor a film közepénél jártunk s Batmant legyőzték, megtiporták, megalázták, s eltemették, ledöbbentem és akkor jöttem rá, ez a képregény-figura igazivá vált, feltámadt hamvaiból, s ha ezt az eredeti író (Bill Finger) láthatta volna, akkor igazán büszke lehetne az alkotására. Arra a fiatalemberre, aki megmutatta nekünk, hogy bármilyen szorult és lehetetlen helyzetből, bármilyen mélységből van kiút.

Mert ahogy Thomas Wayne - Bruce édesapja - mondta:
"- Miért zuhanunk a mélybe?
- Hogy megtanuljunk kimászni belőle!"

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése